Most, hogy a férfiak elmentek, beszélgessünk az abs szerviz mibenlétéről

Most, hogy a férfiak elmentek, beszélgessünk az abs szerviz mibenlétéről

Mire jó az abs szerviz?

Hölgyeim lássuk be, hogy nagyon keveset értünk az autónk műszaki dolgaihoz. Általában a párunkra, a fiú testvérünkre, az apósunkra, vagy a szomszéd srácra hagyjuk a diagnózist és bólogató nyúlként tesszük, amit mondanak nekünk. Minden elismerésem azoknak a hölgyeknek, akik segítség nélkül kiigazodnak ezen a terepen. A továbbiakban némi segítség abs szerviz témában azok számára, akik hozzám hasonlóan (sokáig) alig tudnak hozzászólni a dologhoz.

Mielőtt rátérnék, miért fontos az abs szerviz, jöjjön egy gyorstalpaló arról mi egyáltalán az abs. Az abs egy mozaikszó. Az Anti-lock Braking System, azaz a blokkolásgátló fékrendszer rövidítése. Ez egy olyan biztonsági eszköz, amely megvédi, illetve megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, továbbá segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést. Hátrányai között azonban érdemes megemlíteni azt, hogy növeli a fékutat kockaköves úton, frissen esett hón és sáros, iszapos, homokos vagy kavicsos útszakaszon. Egyébként ez egy Bosch fejlesztésű rendszer, amely biztonságosabbá teszi számunkra a vezetést azzal, hogy vészfékezés esetén fenntartsa a jármű irányíthatóságát. Ez pedig azt is jelenti, hogy ez a rendszer időnként karbantartásra szorul. Vagyis aktuálissá válik abs szerviz. Mivel ez egy nagyon összetett rendszer, vegyük át a részeit, mielőtt tovább mennénk. Az abs érzékelőből, szelepekből, visszatöltő pumpákból és egy számítógépből áll. A szenzorok, amelyek általában az autók kerekeinél találhatóak, mérik a kerekek sebességét. A szelepek felelősek a féknyomás csökkentéséért, a pumpák pedig a féknyomás visszatöltéséért.  A vezérlő, egy miniszámítógép hangolja össze a különböző részegységek munkáját. Ez a részegység dolgozza fel az érzékelőkből érkező adatokat és irányítja a szelepeket, illetve a pumpát. Mindezt úgy, hogy a kerekek lassulása ne lépje túl a kerekek tapadási határát. A működés közben előfordulhat, hogy a fékpedálnál erősen pulzáló mozgást tapasztalunk.

Mit kell tudnunk abs szerviz előtt a rendszerről?

De nem csak szervíz előtt, hanem általánosságban is hasznos, ha néhány paraméterrel tisztában vagyunk. Először is nagyon fontos, hogy ez a rendszer alapvetően biztonságosabbá teszi a vezetést, de nem minden esetben csökkenti a fékutat. Egyes esetekben, mint ahogy már néhány szó esett róla, növeli azt. A kockaköves úton nem állandó a kerék tapadása, ami miatt az abs elveszti a fékerőt. Viszont, amint a kerék ismét a kőhöz ér, nem fog blokkolni, így megmarad az irányíthatóság. A fékút ebben az esetben azonban megnő. A sáros útszakasz esetében is hasonló dolog történik. Az abs ilyen utakon zavarodott lesz és folyamatosan leszabályoz, amely nehézkessé teheti az autó irányítását és megnöveli a fékutat. A hó esetében a blokkoló fékezés az első kerekek előtt egy hókupacot hoz létre, ami segíti az autó lassulását. Az abs rendszerrel felszerelt járműnél nem keletkezik a kerekek előtt hókupac, vagyis hosszabb lesz a fékút.

Mikor jött el az ideje az abs szerviznek?

Ennek egy rendkívül szembetűnő jele van. A műszerfalon világít az ABS lámpa, akkor érdemes bejelentkezni egy abs szervizre. A lámpajelzés nem feltétlenül a vezérlőelektronika meghibásodására utal, de az biztos, hogy valami nem úgy működik (ha működik egyáltalán), ahogy kellene neki. Akkor is érdemes felkeresni szerelőt, ha a lámpa véletlenszerűen kigyullad, majd elalszik, esetleg, ha a rázkódásra, bemelegedésre érzékeny lesz. Az abs szerviz lehetővé teszi az olyan hibák kiszűrését, mint a hibás kommunikáció az elektronikán belül vagy, ha az elektronika nem érzékeli a kerékfordulatszám jeladókat. Az esetek többségében előfordulhat, hogy hibás a nagynyomású szivattyú, a szivattyú relé, vagy a szelep relé vezérlés. Ezeket az abs szerviz során ugyanúgy feltárják és orvosolják. A javítás sokkal költségtakarékosabb, mint az új alkatrészek beszerzése és beszereltetése. Arról nem is beszélve, hogy az alkatrész üzembiztosabb lesz, mint a bontott, mivel jóval erősebb alkatrészek kerülnek beépítésre. Emellett az eredete sem kétes. A szervizelés esetében nincs szükség programozásra és bekódolásra sem. Nem lesznek félrevezető vagy téves hibaüzenetek, idegesítő plusz hibák, idegen alváz szám stb., amik a használt alkatrészeknél elég gyakran jelentkeznek.

Mi történik az abs szerviz alatt?

A szervízelés általában 2-3 munkanap, és jó, ha a szervíz garanciát is vállal a munkára. Szerencsére a javításhoz nem kell megbolygatni a fékcsöveket, és az autó a javítási idő alatt is használható, persze ez idő alatt az abs nem fog működni.

Talán elsőre kicsit tömény ez a rengeted információ, de nem kell szakértőnek lennünk. Előnyünkre van, ha az alapvető dolgokkal tisztában vagyunk, így, amikor valaki megpróbálja elmagyarázni, mi a baj, meg is értsük azt.

Amber Harrison

http://sellyejaras.hu